{ "title": "Kalem Suresi Nazar Ayeti", "image": "https://www.nazar.web.tr/images/kalem-suresi-nazar-ayeti.jpg", "date": "19.01.2024 12:43:57", "author": "Yücel", "article": [ { "article": "
Kalem suresi Nazar Ayeti, \"Ve in yekadullezine keferu leyüzlikuneke biebsarihim lemma semiuzikre ve yekulune innehu le mecunun (51) ve ma huve illa zikrun lil alemine (52). Diye başlayan halk arasında nazar ayeti olarak da bilinen kalem suresi son ayeti olan 51 -52. Ayetleri hakkında oldukça yaygın bir kanı vardır. Bu sure sonundaki nazar ayetleri nedir, nazara karşı okunur mu, anlamı nedir, tefisiri nasıldır, gerçekten nazara karşı okunur mu. Bu konu hakkında biraz araştırma yapalım isterseniz.

Kalem suresi nazar ayeti Kalem suresi bir kısmı Mekke'de bir kısmı da Medine de indirilen surelerdendir. İlk inen Alak suresi ve onu takip eden Fatiha suresinden sonra inmiştir. Bizim burada bahsedeceğimiz konu halk arasında nazar ayetleri olarak da bilinen Kalem suresinin son ayetleridir. Kalem suresinin son 51-52 ayetleri olan son iki ayetin tefsirine baktığımızda burada bahsedilen konu nazar değil Mekke' li müşrikler konusudur. Mekke' li müşriklerin Kur'an'ı dinlerken gözleri yani bakışları etkili oklara benzetilerek, ona karşı duyulan nefret, kin ve kıskançlık gibi düşmanca hallerini konu etmektedir. Kur'an'ın Kitap olarak üstünlüğü karşısında hayranlık duygularını açığa çıkmasından korkan müşrikler gerek içerik gerekse anlatım bakımından kusur bulamayınca insanların Peygamber Efendimize gösterdiği ilgi ve tevazuyu başkaca yönlere çekmek amacı ile onun sözlerine güvenilmez, o bir mecnun olduğu yönünde propagandaya başlarlar. Allah bu ayetinde Kur'anın üstün niteliklerinden bahsederek onların menfi propagandasını boşa çıkarmıştır. Müşrikler Peygamber Efendimizi gördükleri vakit ona karşı kin ve düşmanlık hatta kıskançlık yüzünden 'onu oklayıp öldüreceklermiş gibi bakarlardı' diye başlayan 51. Ayet onların bu ruh hallerini anlatmaktadır. Bu ayetlerin her ne kadar nazar veya diğer ismi ile göz değmesi ile ilgili olduğu yönünde halk arasında yaygın bir görüş olsa da bu görüş kesin bir bilgiye dayanmaz. Çok yönlü alimlerden birisi olan İbn. Kuteybe de bu ayette müşriklerin Peygamberimize nazar değmesinden söz edilmediğini Kur'an okunduğu vakit müşriklerin Peygamberimize düşmanlık ve nefret le baktıklarını, bu ayetlerin de bunu konu edindiğini söylemiştir. Diğer İslam alimlerinin başka bir yoruma baktığımızda ise Peygamber efendimizi nazara uğratarak çatlatmak ve bununla birlikte Peygamber efendimizi ortadan kaldırmak amacı ile müşriklerin hain gözleri ile baktıklarını bildirmek amacı ile indirilmiştir. Nazar ayetleri olarak da bilinen son iki ayetin göz değmesi için okunması tavsiye edilmiştir. Bazı büyük İslam alimlerinden özellikle Hasan Basri Hazretleri bu iki ayetin nazara karşı okunmasının fayda getireceğini tavsiye etmiştir. Her iki büyük İslam alimlerinin de değerli görüşlerini de yansıttığım bu yazımda anlatmak istediğim, her ne kadar bu son ayetler konu olarak nazar ayetleri olarak inmediyse de Kur'an'ın başlı başına bir şifa kaynağı olduğu düşünüldüğünde bu son ayetlerin nazar için okunmasında herhangi bir sakıncanın olmadığıdır.
" } ] }